Ajankohtaista

17.9.2019

Tyytyväinen asiakas – tyytyväinen yrittäjä! Näin luon matkailijalle hyvän kokemuksen

Silfvastas Holiday Homes on  matkailuyritys, jolle asiakas on aina toiminnan ytimessä. Minkälaisen fiiliksen vierailija saa puitteista ja kuinka hänet kohdataan ja millaista palvelua hän saa? Miten hän arvioi paikan sijainnin ja jääkö hänelle tunne, että sai rahoilleen kunnon vastineen? Lähteekö kotiin tyytyväinen asiakas? On kuusi tärkeää perusseikkaa päästä tavoitteeseen.

Yksinyrittäjä on yksin vastuussa yrityksensä menestyksestä. Heikkona hetkenä saattaa iskeä ajatus, kannattaako enää jatkaa. Sitten saatkin tyytyväiseltä asiakkaalta sellaisen palautteen, joka huokuu tyytyväisyyttä. Silloin koet, ettei vaivasi ole mennyt hukkaan ja saat rohkeutta mennä eteenpäin.

Toisaalta, jos kukaan ei milloinkaan kritisoi eikä tuo esille havaitsemiaan puutteita tai esitä toivomuksia, niin miten voit kehittää palvelutoimintaasi? Ei pidä pahastua tai närkästyä, sillä itse on monesti sokea epäkohdille. Ulkopuolinen näkee asiat eri lailla. Kiitos on aiheellinen myös näistä miinusmerkkisistä palautteista.

Henkilökunta, isäntäväki

Meitä on vain me kaksi, Liisa ja Kaj täällä Silfvastin tontilla isännöimässä. Minä hoitelen varauksia ja vastaan tulijoiden kysymyksiin sekä palautteisiin. Täytyy muistaa aina positiivinen ote, ts. alusta alkaen tervetuloa ja lopussa kiitos vierailusta. Pihalla tavatessa moikataan, kenties kysytään kuulumisia. Tyytyväiset asiakkaat saavat hymyn huulille Liisa ja Kaj Silfvast

Isäntä tykkää halata, joten hän saattaa kaapata ”mammat” syleilyynsä. Eipä tuosta ole valitettu, päinvastoin se luo hyvää ilmapiiriä. Joku toisen uskonnon edustaja ei suostunut edes kättelemään, mutta on tärkeää kunnioittaa toisten kulttuuria ja tapoja.

Meillä ei ole varsinaista vastaanottotoimistoa, reseptiota. Olemme enimmäkseen paikan päällä ja menemme asiakkaita vastaan henkilökohtaisesti ja saattelemme majoituspaikkaan. Siellä kerromme ja selitämme, mitä mistäkin löytyy, miten wi-fi toimii jne.

Tyytyväinen asiakas on Perhe kotiin lähdössä vuokramökistä

Iloiset ja tyytyväiset asiakkaat Silfvastas Holiday Homes vuokramökin grillissä

Kiitämme isäntäväkeä hyvistä fiiliksistä. Oli mukava viikonloppu. Voimia teille.”

Siisteys

Puhtaus on puoli ruokaa, jotenkin näin kuuluu vanha sanonta. Totta puhuen, siivous on tosi tärkeää viihtyisyyden kannalta ja siitä ei tule laistaa. Se on yksi seikka saada asiakas tyytyväiseksi.Varsinkin, kun mukana saa olla koiria tai kissoja, on siivottava huolellisesti: imuroitava ja mopattava lattiat. Itse olen vähän sellainen pilkun puolittaja, joka välillä kaivaa hammastikulla rakosetkin! Laitan ruokailuvälineet ja astiat tarvittaessa kaappiin, jolloin tulee tarkistettua, ovatko ne puhtaat. Ajattelen, miltä tuntuisi tarttua lautaseen, jonka alapinta on jäänyt pesemättä tai kahvinkeittimen lasikannussa seisoo vanha kahvi. Puhtaus ja raikkaus on WC-peseytymistiloissa aivan ehdoton vaatimus  Ota pois karvat viemäriaukoista, puhdista suihkutila ja tietenkin WC-pönttö.

Vuokramökki Villa Henna tyytyväisenä asiakkaana

Ympäristön ja piha-alueen siisteys on se ensimmäinen juttu, jonka asiakas näkee. Se on käyntikortti. Meillä täällä Suomessa osataan jo lajitella roskat ja jätteet, mutta muualta tulleille se ei olekaan aivan yksiselitteistä. Joskus isäntä ”dyykkaa” tuolla roskiksella ja erottelee pullot ja tölkit talousjätteistä. Yritämme neuvoa ihan kirjallisesti, miten toimitaan, mutta aikansa se vie, jos ei ole aiemmin siihen tottunut. Onpa niinkin hassun tuntuinen juttu kuin käytetyn WC-paperin laittaminen oikeaan pönttöön, siis WC:hen eikä roskikseen, ohjeistettava!

 

 

Viihtyisyys ja mukavuus

Kun asiakkaat astuvat lämpöiseen mökkiin, niin ei ihme, että kuuluu tyytyväisiä ja ihastelevia huokaisuja. Harmoninen värimaailma ja viihtyisyyttä lisäävät taulut, pöytäliinat, kauniit tyynyt, huovat ja lamput saavat ihmisten silmät ymmyrkäisiksi. Siitä tietää, että nämä ihmiset tulevat viihtymään. Tyytyväinen asiakas kun näkee kaunista

Ilmeisesti matkaajat ovat majoittuneet monenlaisissa kopperoissa, kun heille tuntuu olevan ihmeellistä, että mökistä löytyy kaikkea tarpeellista. Kesällä saksalainen perhe kertoi, kuinka hienoa on tulla, kun on esim. kylpyhuoneessa oikein pesuaineet eikä tarvitse itse varustautua kassikaupalla tuomaan tavaraa. Joillakin onkin suurin piirtein koko oma huusholli mukana.

Usein tänne tullaan lepäämään. Vuoteisiin kannattaa satsata, sillä hyvät vuoteet ja niissä siistit vuodevaatteet huomataan. Moni ottaa omat liinavaatteet mukaansa, toiset vuokraavat meiltä. Joskus vain käy niin, ettei vuoteisiin ole laitettu lakanoita, mikä on tosi ikävää jo hygienia syistä!

Hyvä vuode hyvä uni ja tyytyväinen asiakas

Puulämmitteinen sauna ja grillimökit ovat vierailijoiden suosikit. Kaunis piha-alue, vihreät nurmikentät ja kukkaloisto, ohi virtaava joki koskineen hurmaavat varsinkin suurkaupungeista saapuvat asiakkaat. Rauha ja hiljaisuus, maalaismiljöö peltoineen viehättää.

 

Sijainti

Tänne on suhteellisen helppo tulla. Sijaitseehan Silfvastas Holiday Homes sopivan ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta. Kuutostietä pitkin matka kestää noin tunnin tai vähän yli. Valitettavaa on, ettei julkisilla ajoneuvoilla pääse enää kunnolla, kun bussivuoroja on vähennetty. Täältä pääsee helposti lähikaupunkeihin, kuten Loviisaan, Porvooseen, Kotkaan jne.

Tyytyväisenä asiakkaana maalaismaisemassa Peltotie syyskesällä PukarollaPaikan ohi kulkee vanha maantie, jolla vielä on enimmäkseen yksityistä liikennettä ja kesäaikaan viereisen maatilan traktoreita ym. peltokoneita. Joku on kokenut tien läheisyyden jonkinlaisena pienenä harmina, mutta varsinaiset mökit sijaitsevat tontin toisella laidalla.  Niiden sisäänkäynti on joelle päin ja näkymät pelloille ja auringonlaskun suuntaan.

Maaseudulla karjatalouden keskellä välillä voi tulla nenään maalaistuoksuja, mutta eipä niistä ole paljon kukaan valittanut. Hyvässä yhteistyössä tilallisen kanssa saamme näitä haittoja vähennettyä kiitettävästi.

Palvelut

Joskus on vaikeaa keksiä, mitä kukin asiakas odottaa palveluilta. Onko se jotakin toimintaa vai konkreettinen palvelu kuten aamiainen, retket, harrasteet jne. Joillekin asiakkaille riittää hyvätasoinen majoitus ja kunnon varustelutaso saada tyytyväinen mieli.

Tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden saunoa ja valmistaa ruokaa myös grillaten (sisältää hiilet/kaasun). Polkupyöriä saa lainata, lapsille on leluja, on pihapelivälineitä, soutuvene ja moottorilla varustettu vene, mahdollisuudet musiikin harrastamiseen ja pieni kirjasto.

Varsinkin kesäaikaan isäntä haluaa soittaa haitaria, kenties laulaakin siinä samassa.

Mitä tulee aamiaiseen, niin tarjoamme asiakkaalle mahdollisuuden varata ”aamiaskori” varsinkin ensimmäiseksi aamuksi tai tuloillaksi. Varsinaisen aamiastarjoiluun ei tällä hetkellä ole mahdollisuuksia.

Tyytyväinen asiakas hymyilee  Tyytyväinen asiakas nauttii grillissä Silfvastas Holiday Homes

Vastinetta rahoille

Oikean ja kohtuullisen hinnan määrittäminen ei ole mikään helppo juttu.

Ottaen huomioon, mitä hintaamme kuuluu, niin se lienee melko kohdallaan. Yöpymismaksu ei riipu henkilömäärästä ja lisäksi hintaan kuuluu siivous, grillin käyttö sytykkeineen ja saunominen.

Harva kokenee hinnan kalliiksi, kun ottaa huomioon kaiken, mitä siihen saa vielä ylimääräisenä, kuten polkupyörät, ilmaisen pysäköinnin, hyvän internetyhteyden, kalastusmahdollisuuden yms. palvelut.

Jotkut asiakkaamme kiteyttivät tämän hienosti kirjoittamalla vieraskirjaan näin:

”Very cozy house, great sauna, incredible nature – everything is here, in Silfvastas Holiday Homes, all-in-one.”

”Kiitokset isäntäväelle! Hyvät puitteet yöpyä, tilat toimivat. Kiitokset hyvästä palvelusta mm. sauna! Mikäli liikumme täälläpäin toistekin, niin yösijaa toivomme täältä saavamme. Lämpimästi voi suositella toisillekin.”

Näillä arvoilla tyytyväinen asiakas ja 9,6 pistettä 10 mahdollisesta:

1. Tilojen puhtaus, ympäristön siisteys, ekologisuus, viihtyisyys.

2. Asiakkaan ystävällinen kohtaaminen kaikissa palvelupolun vaiheissa.

3. Kodikkuus, toimivuus, esteettisyys, kokemuksia kaikille aisteille.

4. Asiakkaalle jää kokemus välittämisestä, palvelualttiudesta, vieraanvaraisuudesta.

Tyytyväinen asiakas on Manu-kissa rentona ja levossa.

 


Takaisin ajankohtaista sivuille